From the highest to the deepest



Jag är uppfylld av sån irritation just nu att ni anar inte! Har varit på ett hyfsat glatt humör hela dagen, nu är jag endast låg och nedstämd. Lyckoruset kan gärna få infinna sig snarast, tack.

Och det har faktiskt inträffat en hel del saker som bidrar till denna bitterhet. Bland annat så blir jag bara mer och mer ilsken på en av mina lärare. Jag håller inte tyst om saken länge till heller.

Det andra, som nog är den främsta anledningen till mitt dåliga humör, är att Rolf visade mig en insändare i GT (som jag tydligen missat) skriven av någon tjej som är väldigt kritisk till hela Gotlands lucia-grejen. Hennes argument var främst att det hela är en skönhetstävling. Och ja, visst kan det se ut så. Och delvis blir det väl kanskde det. Men det är hennes och andra åskådares syn på det hela. Juryn valde noggrant ut 18 st tjejer efter bild OCH personlighet, och därefter sju st efter sång. Hade det varit pang på luciatåg efter att bara tittat på bilder så hade jag förstått benämningen skönhetstävling, men vad krävs egentligen för att folk skall förstå att det inte är det?

Tjejen som skrev insändaren tyckte också att det vorit bättre om det skickats in en liten text om den tipsade kandidaten någon föreslog samt en ljudfil där kandidaten sjöng något. Men hur kan juryn vara säker på att det faktiskt är kandidatens röst? Numera tillåter tekniken näst intill vad som helst. Jag skulle kunna orda så jag lät som Mariah Carey om jag ville. Så det är inget att lita på, tycker jag personligen. Ett annat tips från henne var att alla kandidater kunde lägga in en ljudfil på webben där dom sjunger en snutt. En god idé i grund, men samma där. Skulle kunna vara någon annans röst. Kan hon och andra inte tro på juryns omdöme om oss kandidater? Är det avund eller vad vill "röstarna" komma fram till?


Gud, jag blir bara arg och ledsen över sånt här. Har inte vi sju kandidater rätten att vara glada och nöjda över oss själva? Nej, det verkar inte så. Och som insändartjejen så snyggt avrundade sitt inlägg: " Så låt vackraste tonåring vinna sin luciakrona! Vore det inte bra om hon var oskuld också?"
Moget, och du skall föreställa vuxen? Ha ha.



K


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0